...

OUTSOURCING – prijetnja ili zgoditak?

Pretražujući razne članke na internetu o outsourcingu u poslovanju, primijetila sam kako ovaj pojam često nosi negativnu konotaciju. No, je li to zaista opravdano? Je li outsourcing uistinu prijetnja ili može biti zgoditak, osobito za male poduzetnike?

Što je zapravo outsourcing?

Za one koji se možda još nisu susreli s ovim pojmom – outsourcing podrazumijeva angažiranje vanjskog suradnika za obavljanje određenih zadataka koji nisu ključna djelatnost (core business) tvrtke. Drugim riječima, firma odlučuje prepustiti dio posla nekome izvana, najčešće zato što to vodi prema uštedama, efikasnosti ili jednostavno – jer nema unutarnje kapacitete da sve odradi sama.

Primjerice, mnoge firme nemaju svog IT stručnjaka, ali surađuju s informatičkim tvrtkama koje održavaju njihove sustave. To je outsourcing. Isto vrijedi i za knjigovodstvene usluge – rijetko koja manja firma ima zaposlenog računovođu, već koristi usluge vanjskih knjigovodstvenih servisa. Dakle, outsourcing se već godinama koristi u praksi, i često ni ne razmišljamo o njemu kao o nečemu spornom.

Kada outsourcing postaje osjetljiva tema

No, kada se outsourcing , na primjer, koristi u javnom sektoru, emocije se lako rasplamsaju. Prema jednom članku na poslovni.hr veliko nezadovoljstvo izazvala je najava da će pojedine javne ustanove prestati zapošljavati čistačice, već će te poslove prebaciti na vanjske firme specijalizirane za čišćenje.

Razlog? Ušteda – jeftinije je platiti određeni broj sati čišćenja nego punu plaću s pripadajućim doprinosima.

Na papiru to zvuči racionalno, no u praksi ostavlja gorak okus – osobito kad znamo da takve ustanove nerijetko zapošljavaju direktora, zamjenika direktora, savjetnike i niz drugih funkcija. Pa ipak, odluče „uštjedjeti“ upravo na onima koji najmanje zarađuju.

U takvom kontekstu, outsourcing prestaje zvučati kao pomoć i postaje sinonim za otpuštanje, nepravdu i nesigurnost. Ljudi se s pravom pitaju – hoće li se sutra i njihova pozicija “outsourcati”? Ali nije sve tako crno. Gdje je granica između optimizacije i eksploatacije?

No, važno je razlikovati outsourcing u korporativnom i javnom sektoru od onog koji je prisutan među malim i srednjim poduzetnicima – gdje zapravo ima puno više smisla i donosi konkretne koristi.

Outsourcing kao prilika za male poduzetnike

Svijet poduzetništva izuzetno je raznolik. Imamo velike korporacije, srednje tvrtke, male obrte i samostalne poduzetnike. Poduzetnik može biti proizvođač suvenira, vinogradar, frizer, bravar, taksist ili netko tko se bavi digitalnim uslugama.

No jedno im je zajedničko – svi se u nekom trenutku suočavaju s poslovnim zadacima koji ih usporavaju ili im jednostavno ne leže. A vremena je sve manje.

Zamislite frizerku koja mora voditi društvene mreže, odgovarati na poruke, izrađivati objave, uređivati slike, zakazivati termine… ili obrtnika koji uz rad na terenu mora ispunjavati obrasce, slati račune, voditi evidencije, slati newslettere. Takvi zadaci oduzimaju dragocjeno vrijeme koje bi mogli uložiti u ono što znaju i vole raditi – svoj osnovni posao.

Tu na scenu stupa virtualni asistent – osoba koja preuzima upravo te zadatke. Profesionalac koji će sa zadovoljstvom organizirati vaš inbox, pripremiti objave za društvene mreže, unijeti podatke u tablice, izraditi prezentaciju, rezervirati putovanje ili koordinirati dogovore s klijentima.

Osim toga, angažiranje virtualnog asistenta ne nosi sa sobom dodatne troškove poput doprinosa, bolovanja, opreme, radnog prostora i slično – plaća se samo onaj broj sati koji je zaista potreban.

Može li outsourcing virtualnog asistenta pomoći u rastu poslovanja?

Ne samo da vam virtualni asistent može pomoći u svakodnevnom poslovanju, već vam otvara prostor za rast. Kada poduzetnik prestane gubiti vrijeme na zadatke koji ga iscrpljuju ili mu ne donose vrijednost, može se posvetiti razvoju poslovanja, povezivanju s klijentima, inovacijama.

Dugoročno gledano, outsourcing je zapravo ulaganje u kvalitetnije upravljanje vremenom i energijom. Umjesto da sve radite sami, okružite se timom – iako je on možda virtualan – koji vas nadopunjuje.

Zaključak: prijetnja ili zgoditak?

Outsourcing nije prijetnja ako se koristi pametno i s mjerom. Može biti spas za mnoge male poduzetnike koji žele više vremena, manje stresa i bolju organizaciju.

Zato sljedeći put kad osjetite da „ne stižete sve“, zapitajte se – što ja mogu prepustiti drugima kako bih se fokusirala na ono što zaista volim i u čemu sam najbolja?

Virtualni asistenti su ovdje da pomognu, a outsourcing – ako ga pravilno primijenimo – može biti upravo ono što vam treba da vaš posao krene naprijed.


Piše: Antonija Daničić