Suočavate se s povećanim pritiskom na poslu već duže vrijeme, osjećate se napeto i rastreseno dok križate zadatke s liste koja istovremeno postaje sve duža, a nezadovoljstvo raste? Znate li što je burnout i kako ga na vrijeme prepoznati i spriječiti?

Što je burnout?

Sindrom je prvi puta opisan 70-ih godina 20. stoljeća, a popularizirao ga je psiholog i psihoterapeut Herbert Freudenberger. Pojam se koristio za opisivanje određenog iskustva i mentalnog stanja na radnom mjestu i prije nego je ono postalo psihološki i klinički relevantno.

Riječ je o stanju visoke emocionalne, fizičke i mentalne iscrpljenosti, uz osjećaje cinizma, otuđenosti od posla i neučinkovitosti.

Najčešće ga vezujemo uz kronični neregulirani stres na radnom mjestu, iako sindrom ne mora biti ograničen isključivo na domenu poslovnog života, pa se tako prepoznaju i druge vrste burnouta, primjerice roditeljski burnout koji je ekspandirao u pandemijskim uvjetima.

Kako spriječiti burnout?

Kako biste spriječili burnout, potrebno je reagirati što prije. Donosimo nekoliko savjeta koji vam u tome mogu pomoći.

1. Prepoznajte simptome na vrijeme

Stres povezan s jednim podražajem (stresorom) uobičajeno traje neko određeno vrijeme te prestaje nakon što stresor više nije aktivan (primjerice, određeni zadatak na poslu ili ispit u školi/na fakultetu).

Kod burnouta kroz duži period možemo primijetiti različite simptome: umor, loš san ili nesanica, nemogućnost koncentracije, zaboravljivost, fizički simptomi, neučinkovitost, frustracija, ljutnja, anksioznost i depresija.

2. Brinite o sebi

Nije jednostavno, a ni uvijek moguće voditi zdrav život te dobro brinuti o sebi u svim segmentima, ali kvalitetan san, uravnotežena prehrana i tjelesna aktivnost tri su postulata dobrog fizičkog i psihičkog zdravlja.

3. Postavite pravila

Ako duže radite, nećete nužno biti produktivniji! Istraživanja nam govore da produktivnost naglo pada nakon 50 sati tjedno.

Uzimanje pauza omogućuje odmak potreban za kreativnost, sprječava umor i poboljšava koncentraciju, što sve zajedno pozitivno utječe na produktivnost.

  • Ne osvježavajte mailove van radnog vremena
  • Ne tjerajte sami sebe na prekovremene sate
  • Naučite postavljati granice
  • Naposljetku, ne libite se potražiti pomoć

U poboljšanju organizacije i produktivnosti, možda vam mogu pomoći neki od internetskih alata o kojima smo već pisali na našim stranicama.

Također, bitno je zapamtiti da ne moramo uvijek biti produktivni. Odnosno, dobar radnik je zdrav i zadovoljan radnik, a naše slobodno vrijeme i te kako utječe na naše osobno blagostanje.

Piše: Barbara Burčul

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *